Gå til innhold

I koronaens tid

Så kom plutselig et virus og feide over Norge og verden. Altfor mye kan sies om det, men denne posten vil handle om hjemmekontor.

For plutselig må alle ha det. For mange er dette nytt, men ikke for alle. Jeg er blant dem som har hatt mye hjemmekontor.

Tenkte derfor å dele noen tips for deg som er nybegynner, eller som kanskje har hatt det en liten stund allerede.

1. Ikke sov for lenge

Jeg vet det er fristende å sove når du bare skal være hjemme uansett. Men nei, selvdisplin er nøkkelen for en vellykket hjemmekontor-tilværelse. Men du kan unne deg en ekastra halvtime, den tiden du uansett ville brukt i rushtrafikken sånn ellers. Når du har innhentet søvnmangelen fra A4-tilværelsen, kan du begynne å stå opp til normal tid igjen.

2. Dress for success.

Ikke gå i pysjen når du skal jobbe. Kle deg som du ellers ville gjort en helt vanlig kontordag. Kanskje ikke i din beste dress, men du tar poenget. Det handler om å komme i jobb-modus. Når du får en viktig jobbtelefon er det lettere å fremstå profesjonell dersom du faktisk er det.

3. Ha det ryddig

Ha det lyst og ryddig rundt deg for å unngå distraksjoner. Ryddighet gjelder også det mentale, som i antall oppgaver som skal utføres. Derfor bør du få unna alt som tar under to minutter å gjøre. Start med å kople inn skriveren til PCn og alt sånt praktisk før du får bruk for den, så unngår du også stress. Når kvelden kommer så tenk over hva du skal gjøre neste dag. Skriv det gjerne opp i kalenderen.

4. Gode rutiner

IMG_4790
Smoothie er en perfekt start på dagen. Foto: Guri Haram

Her starter jeg alltid dagen med en god og sunn smoothie. Det er lettere å spise sunt når du ikke må ty til kantinemat. Benytt derfor denne muligheten til å få sunne matrutiner, så kan du kanskje viderebringe de til det egentlige kontoret senere.

Må du ha noe søtt i løpet av dagen, lær deg å lage for eksempel en god trail mix som du har framme på kontorpulten.

Trailmix
En god trailmix er kjekk å ha fremme på arbeidsbordet. Dette er sjokolade med høyt kakaoinnhold, rå cashewnøtter, gojibær, kokosflak, morbær og hampfrø. Foto: Guri Haram

5. Ta pauser

Merker du i løpet av dagen at det går litt tregt eller at det mentalt rett og slett har stoppet opp. Da må du ta deg en pause. Sosiale medier bør heller ikke rulle og gå for mye i bakgrunnen så du blir forstyrret. For å bevisstgjøre hvor mye du faktisk jobber kan du måle tiden i en «app». Jeg bruker for tiden Boosted. Hvis du slår på måling med en gang du jobber, og slår den av hver gang du går inn på sosiale medier eller en nettavis, da vil du mye tydeligere vite når du jobber eller bruker tiden på andre aktiviteter. Da kan du også legge merke til når du selv har energi til enten å jobbe fokusert eller være i bevegelse. Det varierer nok en del fra person til person. Men selvstendig næringsdrivende jobber mye etter energi. Derfor gjør det ikke oss noe om vi jobber litt på kvelden i stedet for dagen i blant. Det viktigste er å ha en god balanse.

6. Varier sittestilling

Når du sitter hjemme er det ingen som kommer og sjekker om du sitter riktig. Men du kommer til å få ordentlig vondt i ryggen om du tar deg for mange friheter her. Ikke sitt med beina på bordet mens du skriver! Sitt godt inntil et bord mesteparten av tiden med riktig skulderhøyde, men varierer sittestilling og ta ofte småpauser.

7. God kaffe

En selvfølge ved hjemmekontor er god kaffe! Endelig kan du slippe unna de sure automatkaffe-automtene. Jippi!

Og du – du kan fortsatt bruke favorittkoppen hjemme.

Kopp

8. Gå tur

Det man kan unne seg når man har hjemmekontor er en lang gåtur midt på dagen. Gjerne så lang som én time. Sitter man ikke i rushtrafikken, kan man heller bruke den ekstra tiden til aktivitet i frisk luft, og kanskje heller jobbe en halvtime ekstra etter det. Noen fordeler skal man da ha med hjemmekontor 😉

Flaskevann
Hva med å ta med seg en flaske med litt godt vann. Denne har en kvivsodd blå spirulina (fås hos Kirkeristen i Oslo) og ferske blåbær tredd på spyd. Flasken er fra Eva Solo. Foto: Guri Haram

9. Unngå støy

Konstante lyder i bakgrunnen er søppel for ørene. Det går an å bruke ørepropper eller hodetelefoner som stenger støy ute. Det er helt innafor! Du kan selvsagt også høre på musikk, men husk pauser her og da.

Er det noe jeg har glemt?

 

Skriv det gjerne i kommentarfeltet 😉

 

 

 

2 kommentarer på “I koronaens tid Legg igjen en kommentar

  1. Tusen takk for supert og inspirerende innlegg! Nå fikk jeg lyst å høyne kvaliteten på alt det innebærer å ha mitt eget hjemmekontor. Argumentet for en god tur midt på dagen var supert, er helt med på den!

    Likt av 1 person

    • Så hyggelig å høre! Ja, og det med at turen er midt på dagen er viktig fordi da er det så mange andre som sitter og har lunsj – som man ellers skulle hatt tak i eller motsatt. Selv kan man ta lunsjen ved PCn når man er tilbake fra tur.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: