Gå til innhold
Reklamer

Kjendisinteriøret

Vårnyhetene viser dekor og farger på interiøret. Det oser personlig design blant design-nyhetene. Godt ledsaget er vi nå av kjendiser som setter et sterkt personlig stempel på sin design.

Vårvisningene og lanseringene viser samme tendens: Vi vil ha praktiske interiørprodukter, gjerne til flerbruk. Den estetiske siden er også viktig.

Det er dessuten langt ifra feil å vise personlighet, enten sin egen eller godt hjulpet av kjendisdesignere.

Personlighet er «in»

Flere sterke personligheter har fått pryde glass og porselen denne sesongen. En trend er at de beveger seg fra andre visuelle bransjer og over til interiørverdenen, men også motsatt.

Man kan nesten si at trenden med et personlig interiør nå har bikket over i å la kjendiser med sine sterke personligheter prege hjemmene våre.

Og de er ikke redde for å smelle til med hverken farger eller dekor.

Da Simen Staalnacke, gründer av Moods of Norway, tok steget over til å designe serviset «Tokyo» for Magnor, var det med sterk bruk av border.

Tokyo7 (2)_tn
Også proffbokser Celina Brækhus har vist seg som interiørinteressert. Her fra lanseringen av «Tokyo». Foto: Guri Haram

Deres siste storsatsing, Jan Thomas med «The Bucket» og «Love» er mer forsiktig i utformingen av førstnevnte, men slår til med 24 karats gull på både kopper og asjetter i serien «Love».

Kjendisstylisten bruker sin personlige historie til å utforme tulipanvasen «The Bucket» som også kan brukes som champagnekjøler. Den er inspirert av hans mor. Jan Thomas har blitt en så sterk merkevare at han offisielt har fjernet etternavnet sitt.

– The Bucket handler om å få gjort det du gjerne utsetter til det noen ganger er for sent. Hva har du på din «bucket list». Dette vil jeg at folk skal snakke om når de ser designen min, sier han.

JanThomas5_tn
Når tulipaner står i vann, vokser de og detter utover. – Det gjorde de i mamma sitt spann som er utgangspunktet for designen. Når vi hadde ekstra å rutte med, og det var høytid da kjøpte mamma tulipaner, sier Jan Thomas.

Farger og dekor

Magnor har flere nyheter som byr på farger, også her mer i form av farger på dekor. Jordbærserviset til Finn Schjøll heter «Finns Hage Strawberry», og har som navnet tilsier design med sommerlige jordbær.

Kaprifol-24_tn

– Jeg liker at det er litt farge på det, da blir man glad, sier Schjøll engasjert.

Designeren ser at trenden går mot mer dekorasjon på porselenet.

– Det er mer farger, mønster og ikke minst pyntefigurer. Det ser vi på gjenstander som blir solgt også; Camilla Prytz har solgt elge-figurer i bøtter og spann, forteller han om de hvite porselensdyrene hennes.

Camilla Prytz_tn
Camilla Prytz har designet serien «Animals» for Magnor. Foto: Guri Haram

Finn Schjøll har også sammen med svenske Anna Handell designet «Kaprifol» et blomstrende servise til salg gjennom Firkløveren, ett av Nordens største foretak for fin porselen.

Her slynger kaprifolen seg sammen med en flyvende fugl.

Kaprifol-27_tn

– Det er først nå at folk har fylt opp til randen med hvitt i skapet. Det ser ut som at hele verden er dumpet i en bolle, der alt er hvitt, sier han og mener metningspunktet er nådd.

Han fortsetter:

– Farger og mønster har fulgt oss i tusener av år. Jeg vokste opp med det, og liker det. Skal man ikke kunne spise på en tallerken fordi det har mønster? Selvfølgelig skal man det. Appetitten vokser av å sitte ved et pent dekket bord. Det er koselig at man ser hva mønsteret skal forestille, sier Blomster-Finn.

Innen bestikk ser vi også farger.

De siste årene har det kommet «coating» i flere farger. For ett år siden begynte det å komme i gull, rose og champagne.

 

Fargerike bestikk kommer mer og mer, der man gjerne mikser og matcher bestikk. Hardangerbestikk sin bestselger er designet av influenser Eirin Kristiansen, og skiller seg ut fra mengden ved å ha en egen yoghurt-skje. Vårens nyheter kommer med matchende kakespade.

Hardangerbestikk har benyttet influenser, Eirin Kristiansen, i å utforme det som har blitt en bestselger i 2018. Kundene kjøper ofte to ulike farger av bestikket som de mikser og matcher for å få enda mer personlighet. Selv om de har ulike farger tåler bestikkene godt oppvaskmaskin, ifølge leverandøren.

– Jeg savnet en yoghurtskje, smilte Eirin under lanseringen av hennes lansering i fjor. Og holdt opp den smarte lille saken.

Nå har bestselger-bestikket fått matchende kakespade.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: