Gå til innhold

Trendrapport: Framtidssjokk

Futuristen Alvin Toffler, døde tidligere i år. Men rakk å se fremtidsbildet han forutså på 60-tallet, bli en realitet.

I den internasjonale bestselgeren Future Shock som utkom i 1970, definerer han også termen «framtidssjokk»; en psykologisk tilstand på for mye forandring innenfor en altfor kort tidsperiode.

I motsetning til kultursjokk, kan vi ikke rømme fra disse inntrykkene, ved å flytte tilbake mellom landegrenser eller kulturer. For det hjelper som kjent ikke å skru klokken tilbake.

«Lykkepillen», viser det seg, kan være personlige uttrykk. Når trend er redselen for å miste, får interiørdetaljistene noe å jobbe mot og finne løsninger på. Interiør og tidsriktige farger, reflekterer nettopp denne tidsånden, tett sammenvevd med massepsykologiske reaksjoner på store samfunnshendelser.

Samhold og nostalgi

I år var «Togetherness» eller «samhold» temaet for Norges største interiør- og designmesse, Oslo Design Fair.

– Det er en urolig verden, og dette gir seg utslag i interiør og design, sier Grete Sivertsen, messesjef under åpningen.

– Nå vil vi ha kaos, å leve, og tilbringe tid med familien. Et hjem skal være et hjem, der det er lov til å ha rot i stua, sier stylistene Jannicke Kråkvik og Alessandro D´Orazio med ettertrykk.

OsloDesignFair.jpg

(F.v.) Kirsten Visdal, Jannicke Kråkvik og Silje Aune Eriksen under Sofapraten. Foto: Guri Haram

Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun mener dette medfører fenomenet, der vi vil ha tilbake deler av fortiden, «Nowstalgia», satt sammen av det engelske ordet for «nå» og «nostalgia».

– I en tid hvor vi hele tiden er opptatt av fremtiden, vil en forbindelse med fortiden gi trygghet og sikkerhet, sier hun.

Gjemmer oss vekk

En tendens, beskrevet av Lisbeth Larsen, er at vi nå rett og slett vil gjemme oss vekk. I sitt foredrag viste hun til «Ostrich Pillow» av Kuwamura Ganjavian, en stor pute med åpning til hender og munn, på flyplassen eller kontoret, kan man tre puten over hodet, når inntrykkene blir for sterke.

OsloDesignFair13.jpg

Lisbeth Larsen i aksjon. Foto: Guri Haram

– Bøker som «How to disappear», selger som bare det, ler hun trillende.

Innen mote- og interiør kan dette skjermingsbehovet, sees ved bruk av tunge tekstiler, og at hettegenseren er tilbake.

– Tekstilene, med staselige, ordentlige gardiner i fint stoff er også «in», sier stylist Kirsten Visdal.

På designmessen var den japansk- skandinaviske stilen representert, med fokus på «hverdagsritualer», samt smart oppbevaring til små byleiligheter. I tillegg ble det fremvist japanske båser, vanlige i restauranter i Japan for å få litt fred, i et ellers pulserende storbyliv.

– Ritualene er like i Norge og i Japan, bare at vi har vært travle. Vi sitter ofte foran TV og spiser, men opplever ikke maten. Men baker du brød fra bunnen av, så er du der, poengterer stylist Silje Aune Eriksen.

– Nå er det «fine dining» som gjelder, gjerne i en gammel, eksklusiv restaurant, sier Lisbeth Larsen.

JotunLady_istanbul2a216449-1.jpg

Istanbul er også en inspirasjon bak det nye fargekartet. Foto: Jotun

Anti-beauty

«Jeg vil ikke dekke meg til noe mer. Ikke ansiktet mitt, ikke meg, ikke min sjel, ikke mine tanker, ikke mine drømmer, ikke mine kamper, ikke min følelsesmessige vekst. Ingenting». Sitat fra essayet «Time to Uncover» av Alicia Keys, 2016.

Popstjernen Alicia Keys vekket stor begeistring med et sminkefritt ansikt under MTV Music Awards, før hun satte seg til å skrive et essay om frihet. Den offentlig opptreden gjorde henne straks til en trendsetter. Uttrykket passer inn i et større trendbilde med stikkordene, sannhet og anti-beauty.

– En stor ting i dag er sannhet. Vi mennesker higer etter noe rikere og dypere, det gjenspeiles i at vi får dypere farger, sier Lisbeth Larsen i Jotun.

Hun legger til at trenden også kan sees gjennom den toneangivende Barbie-dukken, som i år endelig fikk kurver.

Under sminkemerket Babor sin nylansering av AGEid, sees de samme tendensene innen individualitet og identitet.

SolviStrifeldt.jpg

Sølvi Strifeldt. Foto: Dmitry K. Valeberg

– De viste eldre modeller, modeller med vitiligo og kunstige ben som eksempel på at vi nå ønsker å vise mangfold, sier Sølvi Strifeldt, prisvinnende make-up artist som også underviser nye make-up artister innen nye trender.

– At Melanie Gaydos med en sjelden genetisk sykdom er high fashion modell og at MMA-fighter Alexander Gustafsson med sine blomkålører er ambassadør for Carlings er flere slike eksempler, legger hun til.

Nordisk trend

Jotuns nye Lady-fargekart «A world of dreams within your walls», er nylansert i 38 land. Fargekartet, utviklet av Lisbeth Larsen og hennes team i samarbeid med fargelaboratoriet, finnes også digitalt. Det er inndelt i fargepalettene Nordic Living, Urban Living og Continental Living.

– Norge sammen med de nordiske land, blir sett opp til nå. Stikkord er hardt arbeid og tradisjon, opplyser Larsen.

Hos Borge, har det også vært lansering. Designansvarlig hos svenske Boråstapeter, Sissa Sundling  har designet «Scandinavian Designers II» og den aller første tapetboken til livsstilsmerket, «Lexington». Hun har troen på det skandinaviske uttrykket.

– Innen fargetrendene ser vi det naturlige, skandinaviske lyset. Det vil si vi lyse farger. Det øvrige bildet kjennetegnes av det enkle, rene og sparsomme, samt glass. Av møbler vil teak og lyst tre passe fint med alle tapetene, sier hun.

oslodesignfair14

Lyst tre er «in», her fra scenen til Oslo Design Fair. Foto: Guri Haram

«Scandinavian Designers II» er basert på design av fem skandinaviske klassikere fra 1940 til 1960-tallet. Fra Arne Jacobsens tidløse, geometriske funkiseleganse, til søstrene Jobs botaniske mønsterskatt og Viola Gråstens stilsikre løvverk. At Stig Lindberg var keramiker kommer godt til uttrykk på tapetet.

– Melodien er lystig, med nye detaljer hele tiden. Det er veldig fantasirikt, sier Sundling.

Borge_SDII_Melodi_Hallway_CloseUp1.jpg

Navn: Melodi. Designikon: Stig Lindberg. Foto: Borge

I ett år fikk designeren tilgang på arkivet til designikonene, noe som resulterte i kolleksjonen med 43 mønstre.

– Arbeidet var i samråd med etterkommerne. Noen gav meg friere tøyler enn andre.  Likevel kunne jeg endre motivstørrelsen, forteller hun.

Leve sakte

Borges mange nye kolleksjoner gjenspeiler natur som global livsstilstrend, med «slow living» som den nye luksusen.

– Dette kommer vi ikke unna. På et større plan ser vi det fra klimatoppmøtet i Paris, der alle verdens land vedtok ny klimaavtale. Med dette grønne skiftet i ryggen, søker forbrukere etter naturen. Vi vil ha mer av søndagsfølelsen og skogens ro, mens naturfargene blir kjempeviktige, sier Birgit Torkildsby, produktansvarlig hos Borge.

Slow living, forklarer hun på denne måten:

– Vi ønsker mer søndagsfølelse. Vi ferierer etter kortferiekonsepter basert på geoturisme. Juvet landskapshotell på Vestlandet et godt eksempel. De som sjekker inn der, ønsker ikke wifi, men logger av og nyter heller den storslagne naturen fra de små arkitekthyttene, sier hun.

At vi plukker bær eller velger økologisk mat, eller strikker, passer inn i dette bildet.

oslodesignfair2

Skappel-genseren har gjort det stort. Og Marthe Skappel, datteren til Dorthe Skappel arrangerer til og med strikke-vorspiel med venninnene. Et typisk uttrykk for «slow living». Foto: Guri Haram

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: