Årets farge 2017 er rød


Dekk i rødt denne julen, og la rødfargen fortsette langt inn i 2017 med god samvittighet. For denne gangen ser det ut til at julen varer lenger enn til påske.
Nå har nemlig Fargerike lansert deres versjon av «Årets Farge», som denne gangen ble rød. I 2016 hadde de rosa som årets viktigste farge, men fortvil ikke.
Rosa og rødt passer veldig godt sammen, skal vi tro fargedesigner og kreativ leder i Fargerike, Tale Olivia Henningsen.

Les min reportasje for USBL Nytt i fjor om Årets Farge 2016. Bla opp til side 16 her så kan du lese om hvorfor rosa ble en så viktig trendfarge.
Rosa er i realiteten rødt blandet i hvitt, ofte kalt «den rødes barn», fortalte fargeekspert Tove Steinbo da. Så at Fargerike nå velger rødt, må man kunne si er en glidende overgang.
Det som var ekstra spennende med Fargerike sin presselansering var at de presenterte en tilpasset tolkning til det norske markedet, basert på det internasjonale trendbildet.
– For hvem er Norge i dag?
– Vi blir alltid satt i bås. I det ene øyeblikket er det etter hvilke bøker vi leser, i det andre hva vi handler på butikken. Men vi er så mye, sier Tale Olivia Henningsen.
Det røde representerer selve pulsen og gleden.
– Det er DU som er i fokus i trendbildet nå, sier hun.
Farger sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og at rødt nå seiler opp som en populær farge, viser at vi søker en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap.
For det er nettopp hva rødfargen representerer.
Rødt er dramatikk, drivkraft og energi. Den er intens og kraftfull. Rødt er selskapelig og skal, etter hva jeg ha hørt, bidra til å stimulere appetitten.
Derfor ser vi ofte røde duker på italienske restauranter for eksempel. Fargen er sosial, og inviterer til hyggelig samvær.
Gledens farge viser også tilstedeværelse. Og det ønsker vi også – å være tilstede her og nå. Rødt er også en farge som vil synes. Derfor betyr dette nå at også vi vil synes!
Fire stiltyper beskriver rødt i trendbildet
Men i trendbildet ser vi også tendenser til at vi ikke ønsker å bli satt i boks.
Vi vil gjøre så mye forskjellig, og lar stilen vår utrykke de ulike sidene våre. Rødt er en farge som har mange spennende kontraster i seg, og kan derfor kommunisere flere sider av oss til omverdenen.
Med tanke på dette, har Fargerike laget tre ulike stiler som de har valgt ut 16 nye farger til. I hver stil består de av røde farger, men også støttefarger som vil hjelpe rødfargen å skinne. Til sammen har de fire stilene 32 støttefarger, som er inndelt i varm og kjølig skala.

Stiltemaene kaller de Nostalgisk Ro, Djerv Lek, Østenfor Sol og Urban Eleganse.
– Denne firedeltheten i oss nordmenn har vært utgangspunkt. I det ene øyeblikket tar vi på de høyhælte skoene. I det andre anorakken, og griller pølser.
I Nostalgisk Ro er bildet veldig norsk, og med blekere farger som om de har bleknet i sol og vind. Fargeprodusenten har hentet inspirasjon fra det enkle hyttelivet, med naturens ro, farger på trevegger. Dette er farger som aldri går av moten, og som passer med det grønne i norsk natur.
Stikkord: Norsk, tradisjonell, kos og trygghet.
Norske mattradisjoner, og norske mønster som Selbuvotten er viktig i denne stilen.
– Stilen har skandinaviske elementer. Og her finner du det typisk norske. Det handler om å være nordmann. Da liker man en skitur. Vi spiller brettspill. Det går i rødrutet duk og gardiner. Det vi liker, det er viktig. Stemningen er som på hytta, der vi har det koselig, sier Henningsen.
Farger her heter: Markjordbær FR1182, Kløverblomst FR1183, Soria Moria FR1184, Bunadsrød FR1185.
– Vi elsker puter! Og det kommer vi til å fortsette med. Og vi vil sylte og lage saft selv. Her gjelder norske mattradisjoner. Vafler. Det urnorske. Smalahove og fårikål. Fargen RØD representerer alt dette til det fulle, sier hun.

Stiltema Djerv Lek dreier seg mye om reise.
Stikkord: Lidenskap, lek, reiser, bevegelse, fest og moro.
Farger her heter: Korallrev FR1186, Hibiscus FR1187, Cuba FR1188, Granateple FR1189.
Paletten er leken, utadvendt og eksotisk. Med friske, varme og klare rødfarger med inspirasjon fra Cuba og Florida. Fargene er for den som ikke er redd for oppmerksomhet.
– Stilen symboliserer dette at vi er på søken og på leten. Vi beveger oss fra palett til palett. Vi søker utover, sier Henningsen og peker på bilde av en knallrød sko med stiletthæl.

Her kan man være litt leken og smågal. Og i matveien har vi hentet flotte matretter fra andre land. For eksempel kan vi finne på å lage thailandsk mat, eller kjøpe krydder og andre elementer fra utlandet.
– Vi trekker med oss mønstre vi har sett i andre land til interiøret hjemme, for eksempel trellis på tapet og fliser, sier Fargerike.

Østenfor Sol har en palett med dypere og kjøligere rødfarger. De skal innby til meditasjon og indre reiser. Inspirasjon til stilen er Østens mystikk og eventyrene fra Tusen og en natt.
Stikkord er: Mystisk, mediativ, rolig, avbalansert.
Farger her er: Solbærtoddy FR1190, Dyp rubin FR1191, Hjerterdame FR1193, Roseblad FR1192.

I denne stilen kommer det som gir rom for tid og refleksjon til utrykk.
– Du kan gjerne servere iskrem på tre forskjellige porselensasjetter. Det du vil ta vare på, er det du er glad i å sette frem. Her er også bøker og det skrevne ord viktig. Vi vil ha håndskrevne brev, og lage egne historier. Tid, og det vakre er en motreaksjon på en travel verden, sier den kreative lederen i Fargerike.
I rom med denne stilen, får bøkene en større plass. Vi lager egne historier, og har en «hule» til bibliotek.
Soverommet er det viktigste rommet, for der trekker vi oss tilbake og finner ro.
Her er rødt på soverommet fullt lovlig. Det er du som bestemmer, for det handler om DU med trendfargen, rød.

Urban eleganse har en palett med sofistikerte og litt kjølige farger. De er mørkere og gir en moden og eksklusiv stil, inspirert av det vi gjerne kaller «hotellstilen».
Stikkord: Sofistikert, velvære, glamorøs, edel.
Farger her er: Cosmopolitan FR1194, Diva FR1195, Rød Fløyel FR1196.

Vi har blitt inspirert av det sømløse livet vi ser på reiser. Det består i å ha butikk og barnehage i umiddelbar nærhet til hjemmet.
Interiøret er også sømløst, med fantastiske, myke gulvtepper og gardiner fra tak til gulv.
– Det skal være elegant og fornemt. Glatte stoffer. Det skal ikke være så personlig, for det har vi på hytta. Her handler det om å være ute på byen, kjenne puls, nyte kafélivet, sier hun.
Med vakre buketter i nydelige vaser, pynter vi opp. På kakebordet serveres høye kaker, derav fargenavnet, Red Velvet Cake.
Interiøret utstråler eleganse fra topp til tå. Og vi kan gjerne gå til det skritt å male rødt på baderommet.
– Vi behøver ikke bestandig å ha blått på badet. Det er nemlig DU som er i førersetet.