Trendbildet fram mot 2018

I flere år har jeg deltatt på Trendkonferansen til det danske trendinstituttet pej gruppen, og jeg lar meg stadig fascinere over det høye nivået de presenterer fra scenen.
pej gruppen setter fingeren på tidsånden, og formidler den gjennom innovative case og materialer og fargepaletter de har funnet ut speiler samtiden.
Når man går hjem føler man seg helt pepret med inspirasjon. Eller som en deltaker sa – det er som å få trendinspirasjon intravenøst.
Hvert år endrer fargeskalaen seg for hva forbrukere vil ha innen mote og interiør. Og det er noe bransjene innen interiør og mote må følge ekstra godt med på for å være på topp i konkurransen om kundene.
Det er jo ikke sånn at 70-tallets farger fortsatt gjør seg gjeldende i det brede lag av dagens samfunn. Nei, nå er det andre farger som teller. Og fargevalgene våre påvirkes av alt fra store verdenshendelser til mer langvarige trender som den grønne bølgen der alle vil spise økologisk og sykle til jobben, for å si det noe banalt.
For å fange tendensene, må man ha et visst talent. En trendforsker griper tak i de små indikasjonene på endring før de faktisk inntreffer. Colour forecasting, heter blant annet dette feltet. Et felt som baserer seg mye på intuisjon.
Hvis du ønsker å lære mer om dette, kan jeg anbefale boken «Colour forecasting for fashion» av Debra Johnston Cobb og Kate Scully. Eller Trendsociologi v 2.0. av Louise Byg Kongsholm i pej gruppen.
Dette er først og fremst en business konferanse, for butikkene kjøper inn varelagrene i god tid før sesongstart. Forbrukere – shopperne – behøver strengt tatt ikke å vite hva trendene blir så langt frem i tid. Men litt gøy kan det jo være likevel.
En av foredragsholderne var internasjonalt kjente Milou Ket. Hun lager noen fantastiske presentasjoner av materialer og farger, i form av mood boards. Les bloggen hennes her.
Hun sa blant annet at naturfiber og kork kommer tilbake. Og at messing fortsetter. Andre foredragsholdere sa at vi nå ønsker mest mulig komfort. Det blir BH uten spiler på oss damer fremover. Mens guttene blir trendy i en pysj-look med løse belter, gjerne inspirert av ledninger! Repene ser vi også i overført form til håret, der vi vil ha fletter. Vi blir moderne krigere med sportsklær i abstrakte former og sølvsminke.
Det høres unektelig litt stilig ut, eller hva?
Av interiør vil vi blant annet se møbler med svetteabsorberende stoffer, og stoler som parkerer inntil bordet av seg selv.
Her handler det om å spare tid! I tillegg blir møblene så vakre at å kjøpe de kan sammenliknes med kunstinnkjøp.
I flere av pausene serveres mat som reflekterer trendtemaene. Bildet til venstre viser blant annet at vi vil ha rustfarger. Grønt er også en viktig farge.
Nå er mange på let etter REBELLEN. Men det er snakk om den konstruktive rebellen, ikke den kontroversielle. Det er rebellen som tør å påta seg nye samarbeid på tvers av bransjer. I den anledning hadde jeg oppdraget om å hyre inn de norske foredragsholdere, Linda Refvik og Camilla Lindemann fra Bands and Brands. De har troen på at man bør etablere powercouples for å lykkes, og har i den anledning fått til et spennende samarbeid mellom norsk mote, Norwegian Fashion Hub og norsk musikk.
Denne type næringsklynger representerer framtiden. For hvorfor ikke få frem det beste i hverandre? Det bringer jo bare enda mer business.

To hoder tenker bedre enn ett. Det vet de to damene som også jobber som partnere i Nye og Kloke Hoder.
Dette var første gang konferansen ble avholdt på Sentralen, som er tidligere banklokaler til DnB. Det finnes faktisk fortsatt et hvelv i kjelleren…
Hvilke trender har du troen på de kommende sesonger?