Gå til innhold

Ja til Japandi

Til Norge kommer Japandi-trenden for full tyngde denne sesongen.

Trenden kjennetegnes av en fusjon mellom japansk estetikk og skandinavisk design.

Hybrid-trenden har som ambisjon å hente det beste fra to verdener.

Kikk til Japan
Japanerne er gode på å fange stillheten, renheten og å være teknologisk nyskapende. Har du vært i Japan, kjenner du godt til deres måte å tenke inndeling ved hjelp av båser på.

Sofa
Mange av sofaene som kommer nå har buet form og gir følelsen av et avlukke, som egne båser i rommet. Foto: Guri Haram

De kan også finne på å koble teknologi, natur og renhet, ved å benytte berøringsfrie toaletter sammen med sildrende vann-lyder i baderommet, for eksempel.

Les gjerne min reportasje fra Kyoto her.

Apropo vann er produkter relatert til dette en sterk salgsuksess for tiden. Eva Solo selger unna vannflasker som bare det. Vannflaske og den portable kaffekoppen kommer derfor i to nye farger; varm grå og stålblå. Stål er «in».

Eva Solo vannflaske
Renhet og helse er trendy. Det inkluderer også vann. Foto: Produsenten

Det japanske interiøret er enkelt og varmt, noe som skaper luft, rom og ro.
I denne trendretningen skal det futuristiske ikke være kjølig, men heller funksjonelt ifølge pejgruppen (som bestandig ligger i forkant) i denne artikkelen jeg har skrevet.
For eksempel med multifunksjon i form av et møbel eller speil.

The First Lady Of Boxing – Cecilia Brækhus tok seg også turen da Simen Staalnacke lanserte sitt første servise på Tjuvholmen nylig. – Jeg har også leilighet, sa hun spøkefullt om hvorfor hun deltok på noe mindre hardtslående utenfor bokseringen. Foto: Guri Haram

Japandi tar en minimalistisk retning som ifølge designer Simen Staalnacke leder til et stramt uttrykk. Han lanserte nettopp Tokyo-serviset, Magnors nye flaggskip. Staalnacke er gründer av klesmerket Moods of Norway, og første klesdesigner siden Per Spook som Magnor gjør en storsatsing med.

GuriHaram av Tine Holm_tn
Her intervjuer jeg Simen Staalnacke for Kulinarisk.no Foto: Helsetine

Hva er forskjellen på Skandinavia og Japan?

Der skandinavisk interiør har en tendens til å være nøytralt, tilfører den rike fargepaletten fra japansk design rommet mer varme. Skandinavisk design har en kortere historie enn den japanske, med røtter i et røffere uttrykk, takket være bondetiden, mens japanerne har en finslepen raffinert design med buede former.

Tehuset i Potsdam
La deg inspirere av dette vakre japanske tehuset i Potsdam. Japansk arkitektur har buede former. Oslo Design Fairs japanske trend er imidlertid minimalistisk i stedet for maksimalistisk. Foto: Guri Haram
Eva Solo_Nordic kitchen knives_tn
Eva Solo kommer med japanske kokkekniver i Nordic-serien denne sesongen. Foto: Produsenten

At Japan nå inntar Skandinavia for fullt, henger sammen med helsetrenden og et øvrig fokus på miljø. Har du vært i Japan vet du at de ligger langt fremme innen miljø og kildesortering. De har ikke søppelkasser på for eksempel togstasjonene fordi japanerne tar med seg søplet hjem og kildesorterer. Ventelig kan vi finne mye inspirasjon fra Japan innen nettopp kildesortering fra og med denne sesongen. Også innen miljøbevisste materialvalg vil vi kunne se spor av Japan.

Materialer som Oslo Design Fair trekker frem som trendy nå er av god kvalitet, tåler langt tids bruk, og som vitner om levd liv: Lin, lær, kork, tre og ull. Disse materialene skaper trivsel, men kombineres med et kjøligere uttrykk fra metall: stål og aluminium, noe som viser modernitet.

Materialer
Lette men robuste naturmaterialer vil vi ha nå. Kvalitet og det varige gjelder. Foto: Guri Haram
TendensutstillingODF_tn

Materialene har sin egne naturlige fargepalett. Tekstiler er transparente, som rispapir lånt fra japansk kultur. I tillegg er glass tilbake for fullt. Dette viser til behovet vi nå har for stillhet og meditasjon i en ellers travel hverdag.

HKLiving_tn
Se de lekre lampene fra HK Living. Her har man dessuten innlemmet forrige sesongs fokus på kos og koselighet. Fargene er naturlige. Foto: Guri Haram

Helse- og skjønnhetsretningen som allerede er spådd å bli enda større, tar nå en japansk vri. Stone Soap SPA har en estetikk som påminner oss om Japan, med fokus på renhet og naturlighet.

De har såpestykker som heter brent koksnøtt, brun ris, grønn te og gurkemeie. Ingrediensene, blant annet deres eteriske oljer, er hentet fra Asia.

Gründer i Stone Soap SPA, Kjetil Breivik, forteller at de har med eksklusive metaller som gull i produktene.

– Det er lett å glemme at gull også kommer fra naturen, påminner han.

Japanerne er eksperter på stillhet. Snakker du med høy innestemme i Japan må du regne med å bli hysjet på.

Et trendy materiale nå er mose, og det demper lyd.

Her har jeg skrevet mer om mose som trendprodukt.

Mose_tn

Så gjenstår det å se om ODF traff i rett moment med å utpeke Japandi som en sterk trendretning i det norske markedet.

Moment var nemlig nøkkelordet deres:

«På engelsk betyr moment et øyeblikk i tid. På norsk, et viktig øyeblikk. Vi står ved et skille hvor hurtig teknologisk utvikling og en oppvoksende global og sosial generasjon tvinger oss til å tenke over hvordan vi vil leve livene våre. Hvordan balanserer vi trangen til individualitet med behovet for fellesskap?»

Under Oslo Design Fair (ODF) hadde selv kafeen, Ariake, japansk skandinavisk stil:

Happolati
Norden møtte Asia da de norske stjernedesignerne Anderssen & Voll tegnet kafeen på Oslo Design Fair, med møbler fra japanske Ariake og mat fra Happolati.

Vil du gå for en minimalistisk og stram japansk stil fremover?

En kommentar på “Ja til Japandi Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: