Pop it up med poké bowl

Det har lenge vært snakk om en pop up food truck trend. De popper opp der du minst venter det.
Og dette skal de ha gjort siden finanskrisen i 2008. Men her snakker vi USA. Les mer her.
Som følge av nedadgående økonomi valgte restauranteiere i stedet denne rimeligere formen for å drive business på. Samtidig har sosiale medier gitt sjangeren et eget community. Sjekk bare ut hashtagen #foodtruck på Instagram som har nærmere to millioner innlegg.
Mange treff får du også på Twitter.
I Norge har det dog ikke vært like vanlig å spore disse matvognene. Som denne i sølv, midt i Majorstuen-krysset.

Her er poke man Oskar Sellin som sørger for at Oslo-folk får smake denne trendmaten.
For et par år siden var jeg på pressetur i Latvia. Der var det da blitt veldig «in» med pop up restauranter. Folk møtte opp i hopetall der restaurantene varte kun en kort stund. Gjerne i midten av Riga, Latvias hovedstad.
Her er et lite flashback til mitt møte med kjendiskokken Martins Sirmais som er Latvias svar på Jamie Oliver. Sirmais har vunnet Kings of Baltic Cuisine som er den høyest hengende prisen innen kokkefaget i de baltiske landene.

Han lager utrolig lekre retter:


Retter laget ved en av restaurantene hans, 3 pavaru restorāns. Restaurantnavnet betyr, Tre kokker. (Foto: Guri Haram)
Og her er eksempel på hvordan de gjør sine pop up events i Latvia. Akkurat denne eventen på bildene har de hver sommer:

(Foto: 3 pavāru restorāns)
Nå har konseptet kommet til Norge for fullt, men vi har de i form av restaurantvogner.
I tillegg har eksklusive Gimle parfymeri slengt seg på trenden. Vegg-i-vegg med Grand Hotel hadde de en pop up store sent i fjor. Dette for å vise at de er til for folket.
Det er nemlig et veldig ujålete parfymeri. Kontrastfylt nok.
Les mer her.
Så det blir nok ikke bare å finne pop ups for mat framover. Men jeg vil likevel fortelle om fenomenet i Majorstua-krysset:
Poké skal nemlig være den nye trendmaten med utspring fra Hawaii.
Og i dette landet, skal det visstnok ikke være mulig å overse poké bowls.
Retten har et sus av Hawaii over seg, for den skal helst nytes på farten. Med palmesus i håret?
Og i rettens hjemland skjer dette i gjennomsiktige plastkopper på alt fra bensinstasjoner, i byen og til små surfeboder langs stranden.
Nå har flere fått øynene opp for denne enkle og lett tilgjengelige retten – street food fra avslappende Hawaii….
At mat er beleilig, kjapp, og enkel for forbruker å få tak i er nemlig en trend-retning akkurat nå. Det samme at den kommer i bolle-formatet.
Poke uttales «Poh-hay», og er en marinert og rå fiskerett. I den tradisjonelle versjonen består retten av tunfisk krydret med soya og sesamfrø.
Den blir servert på en lunken seng med ris og grønnsaker. I Hawaii er poké et verb som betyr å dele eller kutte. Et ord som er beskrivende for de kuttede fisketerningene som danderes i serveringsbollen.
I tillegg til tunfisk får du poké bowls med all slags sjømat. Det er visst bare fantasien som setter stopper for tilbehøret. På bildet ser du maten serveres med en fargerik fiskerogn oppi også. Så lenge tilbehøret er fersk og rent, og ikke minst godt, er det lov.
Denne retten var veldig god, med mye grønt i. Det er noe annet enn hva man forbinder med fast-food. Den var ikke spesielt dyr heller. I Oslo burde den kunne representere en sunn utfordrer til kebaben.
Food truck-en opererer med eksotiske og morsomme navn på de andre rettene sine også: Tropical Salmon Salad, Spicy Shoyu Salmon, Halibut eller Tuna, Chili Mayo Tuna Taco.
Her er poké bowl:
Ifølge poke man Sellin i pop up restauranten, Pacific Poké, har de sluttet å spise sushi i Los Angeles. I stedet er det poké som gjelder.
Mange av ingrediensene kjenner vi også fra sushi, som ingefær og soya.
I tillegg er det ingredienser som syltet rødløk og vårløk.
Vil du lage din egen poke bowl? Her er en oppskrift.

Litt morsomt at God Morgen Norge også gjorde reportasje herfra i dag. Se innslaget her.